galerie kienzle & gmeiner

louise fishman

between geometry and gesture

 

19. juli 2008 - 26. september 2008

 

Galerie Kienzle & Gmeiner ist hocherfreut, die erste Ausstellung der amerikanischen Malerin Louise Fishman in Europa zu präsentieren. Obwohl keine Retrospektive, vereint die Ausstellung zwei spannende Gruppen: neueste gestische Malerei aus dem vergangenen Jahr und eine Auswahl auf grids basierenden prozessualen Arbeiten aus den frühen 70iger Jahren.

Malerei in New York war in den 70iger Jahren eine Zeit unglaublicher Impulse, Grenzerweiterungen und malerischer Veränderungen. Die Großausstellung des letzten Jahres High Times, Hard Times, New York Painting 1967-1975 zeigte dies auf exemplarische Weise (u. a. im National Academy Museum, 2007 und ZKM in Karlsruhe, 2008). In dieser Ausstellung waren an zentraler Stelle auch Louise Fishmans Arbeiten neu zu entdecken.

Geboren 1939 in Philadelphia kam sie 1965 als engagierte Malerin in den Aufbruch nach New York. In dieser Zeit war es sehr schwer für Frauen in der Kunstwelt Beachtung zu finden. Ende der 60iger Jahre war Fishman dann intensiv in die amerikanischen Frauenbewegung involviert und bezog dezidiert in ihre Bilder Elemente so genannter „Frauenarbeit“ ein: weben und nähen, häusliche Aktivitäten, die bis dahin nie ihr Interesse geweckt hatten. Die persönliche Bekanntschaft zu Eva Hesse hat sie stark beeindruckt, vor allem deren nicht-traditionelle Materialauffassung zur Skulptur als weiche, hängende Form.

Mit Werken aus dem Jahr 1971 beginnt die Berliner Ausstellung. Fishman enthüllte und verarbeitete damals die Leinwand als selbständiges, malerisches Material. Bemalte, zerschnittene Leinwandstreifen wurden neu zusammengenäht oder genietet. Wandgebunden, doch frei hängend, pendeln sie zwischen Malerei und Skulptur und behaupten souverän ihren Status als Objekt. Die aneinander gefügten, segmentierten Rechtecke führen gleichzeitig einen radikalen Dialog mit dem grid, dem Gitter der Moderne, dem sich Fishman auch weiter ausdrücklich widmet. So sind spätere Bilder immer wieder über Gitterstrukturen entwickelt.

1973, nach ihrer ersten Teilnahme in der Whitney Biennale, kehrt Louise Fishman in  spektakulärer wie bescheidener Art, zur unmittelbaren Malerei zurück. Mit Angry Louise setzt eine Hommage an wütende Frauen ein: eine Serie von ungefähr dreißig Angry Paintings - Namen von Freundinnen, Geliebten, Künstlerinnen und historischen Figuren mit Zeichenkohle auf groß bemalte Papierbögen gekritzelt. Die prominente Serie wurde kürzlich in Wack ! (P.S.1 in New York und Museum of Contemporary Art Los Angeles) gezeigt.
 

Galerie Kienzle & Gmeiner is pleased to present the first European exhibition of the American painter Louise Fishman. While not a retrospective, the exhibition brings together an exciting group of Fishman’s most recent gestural abstractions from 2007, with a selection of grid- and process-based works from the early- to mid-1970s.

For painters in New York, the 1970s was a time of richly varied experimentation, as last year’s traveling exhibition High Times, Hard Times, New York Painting 1967-1975, which included Fishman’s work, demonstrated. Fishman was born in Philadelphia in 1939, and came to New York after graduate school in 1965, a committed abstract painter. At that time, it was still difficult for a woman to gain visibility in the art world. In the late sixties Fishman became involved in the women’s movement and began to bring to her painting elements of so-called “women’s work,” such as weaving and sewing, activities which had never interested her earlier. Fishman also got to know Eva Hesse, whose sculpture using non-traditional materials and soft, hanging forms was an influence.

Works from 1971 in the present exhibition, (all Untitled) acknowledge, expose and radically rework the canvas cloth support of painting itself, by weaving, tying or grommeting together strips of painted canvas. Hanging free against the wall they exist in an area between painting and sculpture. The joined, segmented rectangles are also very much in dialogue with the idea of the Modernist grid, which continues to be a concern of Fishman’s. Later paintings, where there is no explicit grid, are often built upon, or improvised against, an implied grid.

In 1973, after she was finally included in her first Whitney Biennial, Fishman returned to direct painting in a way both spectacular and modest, with Angry Louise: those words scrawled in paint and charcoal with other painterly marks on a piece of paper 26 x 40 inches. She went on to paint a series of about thirty “Angry Paintings” commemorating other Angry women: friends, lovers, artists, and historical figures. The series was recently shown in New York and Los Angeles in Wack, an important overview of Feminist art of the 1970s. While the “Angry Paintings” will not be shown in Berlin, and Fishman has never used words in her painting since, their moral force and urgency in the here-and-now—indeed their anger—can be felt as an underlying power driving all her work since then, much as the invisible grid remains a formal presence. Fishman’s exhibition at Galerie Kienzle & Gmeiner will include paintings from the mid-‘70s, such as Caryatid (1974).  Painted on cut, shaped wood panels, works from this period continued Fishman’s exploration of painting as a quasi-sculptural object while employing rectangular imagery that echoes and plays against their silhouettes.


Sammlung Kienzle